Thursday, August 21, 2008

Menikmati Najis

Tadi aku kelaparan. Kerja menekan dan kebosanan. Aku ajak Shikin makan petang saja. Dan Ana mahu turut. Sudah tentu boleh sekali. Pasti ada rezeki untuk bersama kongsi. Ke kedai makan berhampiran kami tuju.
Aku dan Shikin pesan kue teaw goreng dan Ana kepingin mee goreng. Air barli membasah tekakku. Shikin pilih teh 'o' ais limau tapi yang sampai ais limau pula. Dia minum saja ais limau tanpa teh. Ana gadis melayu yang tipikal itu senang pada air sirap pula tadi. Kami makan macam biasa. Perut yang kelaparan tak membuka selera pula.
Di TV ada tayang drama Indon. Tadi kali pertama aku tonton. Tajuk 'Joko ke Negeri di Atas Awan'. Sungguh menyedihkan. Mematikan terus selera aku untuk makan dan menonton. Beberapa kerat pelanggan sunyi sepi. Termasuk kami. Cerita bangang! Aku jerit dalam hati.
Aku segera teringat tulisan Ku Seman Ku Hussain dalam pojok 'Getaran Seni' Isnin lepas. Beliau menyentuh tentang konsert artis-artis Indonesia yang berlangsung secara besar-besaran baru-baru ini. Aku tahu. Tentu aku bersetuju bahawa negara aku telah jadi macam tong sampah!
Bukan muzik sahaja. Drama dan segala macam sisa kekotoran serta kebusukan telah pun masyarakat kita terima dengan senang hati. Barangkali di Indonesia drama sepert 'Joko ke Negeri di Atas Awan' itu bukan lagi sampah, tapi sudah jadi najis.


Tergamakkah kita menikmati najis?

8 comments:

ckin said...

ada blog baru plak ek...bgusnye..tapi kuew tiew goreng tadi keras2 la...hehe..org indon tak tgk pun drama 2, org kat msia je cbuk nonton drama yang tak masuk akal.

S.YanaZ said...

Brader,

buka blog baru takde acara potong riben besar dan makan2 free...?

:P

Rahimin Idris said...

ckin,
aah, sakit gigi aku haha

s.yanaz,
ah, blog tah menda-menda je ni!

alif-mikail said...

bro rahimin..
dalam diam² .. sudah berdua rupanye.

dzul said...

mi,
buat blog baru?

ckin,
apesal aku takleh komen entri kau ek?..
p/s-buatlah entri

Rahimin Idris said...

aliff,
tolong bagi makan arnab tu. dah kebulur dah tu!

dzul,
blog ni untuk idea-idea lama aku.

ckin tu mana ada blog. tu untuk komen je!

man_helang said...

eh!!! aku baru tersedar ko ade bog baru...

Rahimin Idris said...

manhelang,
tolong jangan berhenti menulis.