Monday, September 8, 2008

Apahal? Buta, Pekak dan Bisu Ke?

Setiap hari jika tak hujan, anak-anak jiran dekat rumah mak aku yang masih bersekolah rendah akan membising. Mereka bakar mercun macam di medan perang. Kalau hari cuti macam semalam lebih buruk. Dari pagi mereka dah membakar satu demi satu. Banyak benar duit mak bapak mereka.

Persoalannya; macamana benda-benda macam ni mudah sangat masuk ke Malaysia? Ia memang sentiasa ada. Dan aku tahu tempat menjual mercun di Jerantut ini. Tapi penjualan bahan itu hanya untuk golongan tertentu sahaja.

Beberapa tahun lalu, jika kami akses ke Hulu Tembeling melalui jalan balak, terutamanya waktu malam, kami wajib membawa mercun. Begitu juga pemandu-pemandu lori yang mengankut kayu-kayu balak. Malah orang-orang kampung yang diam di pedalaman itu juga wajib ke kebun getah bersama mercun.

Tujuannya? Jika kami berhenti untuk kencing dan suasa terlalu sunyi dan lain macam, kami akan bakar mercun tu terlebih dahulu. Tanda-tanda perlu di lihat. Jika tiada najis kerbau atau sebarang binatang. Suasana sunyi sepi. Atau riuh-riuh kera di atas Tualang. Siapa tahu ada Pak Belang menunggu? Bukankah ia satu kebaikan?

Tapi hari ini lain jadinya. Bila masuk Ramadan dan menyusul Syawal mercun kelam kabut di jual. Kedai runcit Melayu berhampiran rumah mak aku di Jengka pun sibuk jual walaupun sekadar untung sepuluh dua puluh sen. Berlambak-lambak. Jika menurut hukum permintaan ia bukanlah sesuatu yang ganjil. Tetapi bukankah mercun barangan larangan yang termaktub dibawah akta bahan letupan?

Tetapi ia menguntungkan juga bila tiba musim perayaan. Bagus la. Bakar la. Bakarlah saja-saja. Biarkan anak-anak membazir. Kita dulu pun macam tu juga. Jangan hentikan semua ini. Jadikan ia suatu tradisi. Lagi pun duit sendiri. Bukan duit tabung masjid.

Kaum lain pun nak hidup juga. Biarlah mereka buat duit. Kita kan tuan tanah yang mewah ini. Perlulah hidup bergembira. Setahun sekali bukan tiap-tiap hari!

p/s: Sedangkan orang asing mudah-mudah masuk jadi perompak, jadi Tuan, ini kan pula benda macam mercun, arak, rokok, senjata dan dadah. Biasa la kan?

Kepada saudara seagama di Kedah dan Pulau Pinang yang di uji dengan banjir sekarang ini bersabarlah. Semoga banjir cepat surut. Amin.

4 comments:

alif-mikail said...

perghh 2 entry .

man_helang said...

yg peliknya bro...time raya cina takle semeriah kita main mercunnya...tp tradisi nih bkn ke tradisi mereka??? cam lahanat kan kita nih...yg buruk mudah aje masuk pala otk...

poyotito said...

jengka berapa woii
gua nak pegi beli

HA HA

Rahimin Idris said...

alif,
ok je.

manhelang,
bisnes beb. rugi bangsa diorang nanti.

poyotitos,
hahaha jengka aok pun ada!