Wednesday, September 10, 2008

Hattan Sepatutnya Sudah Lama Hijrah Ke Taiwan

Suara Hattan bukanlah citarasa terbaik aku. Suara Ito lebih memikat bila mengalunkan lagu-lagu yang bluesy. Tapi nama Hattan tetap memberi beberapa kesan percikan kepada kita di Malaysia ini. Beliau mampu buat kita tersenyum sinis.

Ketika memainkan lagu-lagu dari satu folder MP3 di lap top ku semalam entah kenapa lagu ‘Rendang Tak Berbuah’ nyanyian Hattan yang berkumandang terlebih dahulu. Tiba-tiba muka Jack tersengih. Jack ajak aku teman cari dan beli kaset Hattan bila kali pertama dengar lagu itu. Bila dapat berulang-ulang beliau mainkan di rumah. Sedap. Tapi itu 12 tahun dulu. Kami budak hingusan yang jadi buruh kontrak di KLIA yang kami sendiri tak pernah gunakan itu.

Beberapa tahun lepas Hattan tak lagi mengingatkan aku kepada Jack sangat. Hattan tiba-tiba jadi penyanyi Melayu yang sangat kurang ajar. Beliau harus di campak ke laut. Biar jadi santapan Jerung. Hattan adalah lambang rakyat derhaka. Cabut sekali taraf warganegara Malaysianya. Memalukan seluruh rakyat Malaysia.

Malah tak ada seorang pun pemimpin UMNO yang membela. Malah berebut-rebut mengutuk “pitching” Hattan yang katanya “ke laut”. Ironinya beliaut seorang penganut UMNO yang taat. Mungkin juga beliau sudah tua bangka dan Mat Rock sepertinya tak punya muka untuk kelihatan naïf. Beliau buka pelajar kolej di Taiwan. Secara kesimpulannya beliau memang derhaka dan kurang ajar.

Ah, rupanya Hattan tak sejantan mana. Beliau meminta maaf. Walaupun beliau memang dipihak yang benar. Dan semua tahu lagu ‘Negaraku’ nyanyian Hattan itu tidaklah sebabi lagu ‘Negarakuku’ yang dimodifikasi NAMEWEE budak Cina Malaysia yang belajar di Taiwan itu. Ia popular benar di You Tube.

Hattan silap. Beliau patut hijrah saja ke negara Taiwan. Di sana beliau boleh buat apa saja. Malah kalau beliau nak buat modifikasi lagu kebangsaan Negara barunya itu. Tentu akan ada Parti Melayu Negara itu yang akan bela Hattan. Silap haribulan parti pembangkang di Negara ini juga akan membela Hattan seperti mereka membela NAMEWEE atas alasan kebebasan berkarya!

KAHKAHKAH!

14 comments:

yoshz said...

oh aku baru tau ko ada blog satu lagi. aha~

alif-mikail said...

yoshz..
jgn menganas di sini...

bro rahimin..
pergh.. diplomatik .. eh silap.. plastik .. spastik.. er.. silap lagi..politik.. haaa.. politik..

er.. apsal kaler muke bro rahimin tukar kaler ijaou ni..?

poyotito said...

peh lagu hattan karaoke time kenduri layan juga weh

Redz da Tsar said...

Menarik....
Min disisi yang lain...

♥~ir@~♥ said...

patutler aku rasa cam kenal jer gaya penulisan tuh,,rupanya blog ko juga eh,,

Rahimin Idris said...

yoshz,
alamak..blog yg tu macam tak leh serius sikit la haha.

alif,
ha? haha mana ada hijau!

poyotitos,
keh pun ske haha nina nina pun bes gak! hahaha

Rahimin Idris said...

wan,
t.k..saja nak serius. hahah

ira,
laaa...x perasan ke? haha

Wardrobe kita said...

aku pun baru tau..hahhaa..politik!

man_helang said...

aku tak dngar la lagu tu bro...tp aku ade baca gak tentang kontroversi tu...

Anonymous said...

eh.erk.tak tau nak cakap apa.erk.

Rahimin Idris said...

qaseh,
tak politik pun. saja fikir2.

manhelang,
orang kita suka buat gempak tak bertempat.

aku yanhashim,
kata la sesuatu. dalam hati pun tak apa.

Kikuri-hime said...

Rahimin,
Naper ko marah2. Janganlaaa... tak best kalu ko marah2....

Rahimin Idris said...

kikure-hime,
eh, mana ada marah. aku cuma nak mempelbagaikan cara penyampaian aku je. haha

Kikuri-hime said...

Aku rasa kau bole menjadi seorang penulis versatile dan prolific! Teruskan usaha murni kau tu!!!