Thursday, December 2, 2010

Kembali kepada sajak

Saya pikir kemahiran berbahasa saya tidaklah tinggi sangat. Itu saya akui bila saya kembali membaca sajak-sajak yang pernah saya tulis. Tulisan ada suatu retrospektif diri kepada si penulisnya juga – sama seperti hal-hal yang lain – yang sering mengembalikan kenangan juga.


Oleh yang demikian, sejak akhir-akhir ini saya berasa agak segan untuk membenarkan khalayak membaca sajak-sajak saya. Apa lagi mahu mengirim kepada penerbitan arus perdana. Mujurlah saya bukan pula jenis yang mahu melihat karya dan nama terpampang di majalah atau akhbar setiap hari.


Kalau ada sesiapa yang soal: sajak/puisi itu apa? Saya mungkin gagal menjawab dengan baik secara spontan. Saya tidak berminat untuk menurunkan pengertian yang dicipta oleh Coleridge, Elliot, Muhammad Hj Salleh atau Rohman Shaary pun di sini. Ia tidak menjadi masalah langsung kepada saya. Dan saya tidak mahu peduli semua itu.


Ya. Saya akan kembali kepada sajak sama seperti mula-mula dahulu. Bukan kerana saya gagal dalam genre lain, tetapi inilah satu-satunya genre yang membuat saya dekat kepada dunia sastera Malaysia yang riuh sahaja lebihnya ini.


Dahulu di Indonesia, selain puisi/sajak semua bentuk prosa tidak dianggap karya sastera.

No comments: